Etický kodex (dále EK) obsahuje zásady profesionálního jednání členů Asociace manželských a rodinných poradců České republiky (dále AMRP ČR), působících interně či externě jako sociální pracovníci a poradci, tj.: psychologové, psychoterapeuti, psychiatři a jiní kvalifikovaní odborníci ve státních, samosprávných či veřejných zařízeních a organizacích, a též v privátní sféře.
Členové a členky AMRP ČR jsou v EK uváděni pod označením pracovník. Náplní jejich činností je odborně fundovaná práce s klienty. Klientelu tvoří jedinci, manželské páry a rodiny, případně další relevantní osoby.
Při své činnosti vstupuje pracovník do profesních kontaktů s jinými odborníky a institucemi. V souvislostech se svou profesí může působit ve výzkumu, při prezentacích pro odbornou i laickou veřejnost; dále jako supervizor či supervidovaný, ve výuce a ve výcvikových programech. Při všech těchto činnostech jedná v souladu s EK. Konzultace znamená setkání pracovníka s klientem (klienty) „tváří v tvář“, jakož i kontakty telefonické, elektronické aj., vztahující se bezprostředně ke konkrétnímu případu. Pojem poradenský proces označuje souhrn všech činností a odborných intervencí realizovaných v rámci jednoho případu (iniciální rozhovor, diagnostika; individuální, párová, rodinná a skupinová setkávání; psychologické, psychagogické, socio-terapeutické a psychoterapeutické postupy).
2. OBECNÁ USTANOVENÍ
EK vychází ze Základní listiny lidských práv a svobod. Všechny profesní aktivity vykonává pracovník s nediskriminujícím respektem k osobnosti klientů bez ohledu na etnický původ, sexuální orientaci, věk a sociální zařazení.
3. PORADENSKÝ PROCES.
3.1. Kontrakt V iniciální fázi poradenského procesu, zahrnující obvykle jednu až dvě konzultace, klient nabídne problém, případně vyjádří svoje požadavky a očekávání. Pracovník klienta stručně a výstižně informuje o závažných okolnostech spolupráce, jmenovitě o způsobu a průběhu poradenského procesu, jakož i o alternativních přístupech a dalších relevantních okolnostech tak, aby se klient mohl informovaně rozhodovat a vyjednat vstupní poradenský kontrakt. Kontrakt zpravidla obsahuje: a) Zaměřenost odborné poradenské intervence. b) Dohodu o osobách, které se přímo účastní poradenského procesu, případně budou přizvány. c) Odhad počtu a frekvence konzultací. d) Dohodu o výši plateb a způsobu proplácení – pokud se poradenský proces realizuje na privátní bázi. e) Domluvu, že kontrakt je možné v průběhu poradenského procesu upravovat, dohodnou-li se na tom obě strany.
3.2. Dokumentace, ochrana údajů a osobnosti klientů O průběhu poradenského procesu vede pracovník dokumentaci v souladu s požadavky či zvyklostmi pracoviště. Dokumentace obsahuje relevantní data a údaje, včetně záznamů o průběhu i obsahu poradenského procesu. Tato dokumentace je určena výhradně pro potřeby odborného pracovníka, případně pro statistické zpracování. Jakékoliv informace jiným osobám, úřadům či institucím – písemné i ústní – je možné podávat pouze s nepopiratelným souhlasem všech přímo zúčastněných osob.
Výjimky z povinnosti zachovávat mlčenlivost pracovníka vyplývají ze zákona a vztahují se ke skutečnostem trestně-právní povahy. Dokumentaci je nutné skladovat a archivovat tak, aby byla zachována maximální diskrétnost, jakož i ochrana osobních údajů v souladu s požadavky Zákona o ochraně osobních údajů č.101/2000 Sb. Pokud by měla být při konzultaci přítomna jiná osoba než pracovník, je nutné předem vyžádat klientův souhlas. Jestliže pracovník považuje přímou kooperaci druhé osoby (odborníka, ko-terapeuta) za nezbytnou a klient to i po vysvětlení zamítne, může poradce ukončit poradenský proces.
Monitorování konzultace (video, zvukový záznam), jakož i pozorování konzultace průhledným zrcadlem je možné jen se svolením klienta, případně další přímo zúčastněné osoby.
Pro účely publikování, jakož i prezentace na odborných setkáních, při výcvikových programech a výuce je možné použít monitorovaných materiálů pouze se souhlasem klienta, případně dalších přímo zúčastněných osob. Souhlas je též nutný pro zveřejňování kazuistik, obsahují-li údaje umožňující identifikaci.
Tato ustanovení se netýkají analýz a reflektování poradenského procesu v rámci supervize realizované kompetentním supervizorem nebo supervizním týmem.
4. KLIENT - PRACOVNÍK
a) Žádoucí a profesně účinný vztah mezi klientem a pracovníkem (psychoterapeutický vztah jakožto účinná proměnná) předpokládá vzájemnou důvěru. b) Poradce a klient nenavazují eroticko - sexuální kontakty. c) Pracovník a klient nevyžadují a neposkytují si vzájemné /proti/služby či úsluhy. d) V průběhu poradenského procesu se mohou vyvinout přenosové a proti-přenosové fenomény. Pokud by nabyly intenzivní a nezvládané podoby, je nutné poradenský proces ukončit. Toto ukončení obvykle iniciuje pracovník po supervizní konzultaci.
5. KLIENT
a) Jakožto jedinec, v páru či ve skupině se účastní poradenského procesu dobrovolně, z vlastní vůle. Výjimkou je soudem nařízená odborná intervence a vyšetření v rámci znaleckého posudku. b) Může se účastnit poradenského procesu též anonymně, případně pod pseudonymem. c) Má právo kdykoliv přerušit či ukončit poradenský proces.
6. PRACOVNÍK
a) Si je vědom odpovědnosti, která vyplývá z možného vlivu na život druhých lidí. b) Udržuje kontakt s vývojem oboru a respektuje nezbytnost průběžné, kvalifikované supervize. c) Uvědomuje si a nepřekračuje hranice své odbornosti a omezuje se na postupy, v nichž má prokazatelně postačující znalosti a dovednosti. d) Nepřijímá do péče osobu, se kterou má významný osobní či úzce příbuzenský vztah. e) Může odmítnout klienta z kapacitních či jiných závažných důvodů. V takových případech vyjádří klientovi omluvu a nabídne alternativu. f) Může odmítnout klienta, pokud klient trvá na zakázce, která je v rozporu s určujícími životními hodnotami a zásadami pracovníka. g) Jestliže má pracovník osobní problémy takové podoby a intenzity, že by mohly rušivě ovlivňovat kvalitu poradenského procesu, vyhledá supervizní konzultaci. Další jednání pracovníka nechť vyplyne z doporučení supervizora, případně supervizní skupiny. h) V kontaktu s klienty se pracovník nevyjadřuje dehonestujícím způsobem o jiných pracovnících, a to ani v případech, kdy s jejich přístupem či postupy nesouhlasí.
7. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ a) Členstvím v AMRP ČR přijímá pracovník tento EK za svůj. b) S existencí EK seznámí pracovník klienta v iniciální fázi poradenského procesu. Klienta též informuje o tom, že plný text EK je na požádání k dispozici. c) Na porušení zásad a pravidel EK může upozornit kdokoliv (dále stěžovatel) přímo pracovníka, který EK porušil či porušuje. V případě, že pracovník nezajistí nápravu nebo stěžovatel považuje porušení za závažné, může o tom informovat osobu přímo nadřízenou pracovníkovi. V případě nedostupnosti či neexistence přímo nadřízené osoby; jakož i v případě, že to stěžovatel uzná za vhodné či potřebné, může stěžovatel písemně a adresně informovat o porušení Etickou komisi AMRP ČR. d) Etická komise je povinna informovat stěžovatele do třiceti dnů o vyřízení stížnosti.
Tento EK byl schválen Valnou hromadou AMRP ČR dne 4. května 2006 v Hejnicích a aktualizován dne 10. 5. 2013 v návaznosti na změnu Stanov AMRP ČR schválenou korespondenčním hlasováním členstva dne 31. 3. 2013.EK je možné měnit jen na základě usnesení Valné hromady AMRP ČR.