1. Odbornost (Znalosti) Znalost oboru manželského a rodinného poradenství, včetně jeho historického vývoje a současných trendů. Manželský a rodinný poradce se průběžné vzdělává a je schopen identifikovat své vzdělávací potřeby sám a za pomoci svého supervizora.
1.1.: Znalosti z oblasti psychologie, psychologického poradenství a psychoterapie:
manželský a rodinný poradce se vzdělává především v těchto oblastech (Obecná psychologie, Psychopatologie, Teorie psychologického poradenství a psychoterapie, Vývojová psychologie a psychologie dětí, Psychologie vztahů, konfliktů a rodinných systémů, Psychologie osobnosti, Psychologie sexuality, Pedagogická psychologie).
1.2.: Orientace v otázkách rodinného práva a sociálně právní ochranně dětí. Orientace v systému sociálního zabezpečení.
1.3.: Orientace v kulturním a společenském kontextu. Orientace v práci s kulturními odlišnostmi a menšinami (etnické, sexuální, náboženské aj.).
2. Profesní identita (Ztotožnění se s rolí poradce) 2.1.: Znalost své profesní role, jak ve veřejných institucích (například v poradnách), tak v soukromé praxi a schopnost dostát jí v procesu práce s klientem:
vědět v jakém pracovním kontextu se pohybuji, znát svou náplň práce, povinnosti a kompetence, znát kontext organizace a pravidla organizace, znát a dodržovat hranice spolupráce.
2.2.:Umění rozlišit mezi poradenským a terapeutickým procesem:
orientovat se a znát charakteristiky poradenského a terapeutického procesu, jejich odlišnosti i průniky.
2.3.: Znalost specifického kontextu profese manželského a rodinného poradce:
vědět čím se liší MRP od jiných příbuzných profesí.
2.4.: Znalost a ztotožnění se s etickým kodexem AMRP:
seznámit se a rozumět jednotlivým tezím etického kodexu a tyto teze dodržovat v práci s klientem.
3. Profesní „know – how“ (Řemeslo) 3.1.: Vztah – schopnost navázat a udržet pracovní vztah (spolupráci) s klientem:
umění respektujícího a přijímajícího přístupu;
schopnost navazovat pracovní vztah na individuální, párové, rodinné i institucionální rovině a schopnost reflektovat specifika jednotlivých kontextů;
umět reflektovat a s klienty opravovat narušení pracovního vztahu.
3.2.: Poradenský proces - Schopnost volit účinné intervence v kontextu vztahu, smlouvy a stadia poradenského procesu:
schopnost vést strukturovaný pomáhající rozhovor;
schopnost využití poradenských, terapeutických, mediačních a edukativních nástrojů;
poradenské nástroje: 1. Zmapování a posouzení klientovi situace /problému. Schopnost posouzení poradenské situace, na základě kontextu, potřeb a cílů klienta a klientského systému, právních závazků, silných stránek a limitů poradenství. 2. Kontraktování a plánování - schopnost pracovat s poradenskými smlouvami s ohledem na kontext klientovi situace a poradenství, v návaznosti na plánování a vyhodnocování poradenské činnosti. 3. Práce se zdroji – schopnost využívat pro podporu klienta jeho zdroje a silné stránky, zvažovat dostupnost zdrojů v jeho komunitě a zdrojů jiných odborníků
schopnost průběžně reflektovat a vyhodnocovat efektivitu spolupráce s klientem.
3.3. Administrativa – vedení dokumentace a potřebné administrativy s ohledem na ochranu osobních údajů.
4. Profesionální introspekce (Sebereflexe) 4.1.: Schopnost sebereflexe vlastní osobnosti poradce (hodnost, zkušeností, postojú, emocí, potřeb, seberegulace a vlastních limitů). A jejich vlivu na poradenský proces.
4.2.: Znalost svých zdrojů.
4.3.: Reflexe svých vnějších limitů (etický, kulturní, genderových…) v dané spolupráci.
4.4. Schopnost rozpoznat situace potřebné k odborného zpracování (superviznímu, interviznímu metodickému, sebezkušenostnímu, terapeutickému). Aktivní využívání výše uvedených nástrojů v praxi.
5. Umění duševní hygieny (Odolnost)
Schopnost péče o sebe prostřednictvím relaxačních činností, podporujících poradcovo duševní zdraví, regeneraci po práci, odolnost vůči stresu. 5.1.: Péče o své tělesné a duševní zdraví
5.2.: Postupy směřující k prevenci syndromu vyhoření a sy.pomáhajícího (introspekce; sebereflexe; reflexe svého hodnotového žebříčku; intervize, supervize; time management; pravidelná relaxace);
5.3.: péče o vlastní vztahy a zázemí.
Kompetenční model slouží jako jedno z vodítek: a) pro zvyšování kvality práce Manželských a rodinných poradců b) pro metodické a supervizní vedení poradců při výběru a zacílení dalšího vzdělávání c) pro naplňování kvalifikačních požadavků d) k vývoji kvalifikačních požadavků a metodiky AMRP Stavovská rada zveřejněno 3. 2 . 2022