KLÍČOVÉ KOMPETENCE MANŽELSKÉHO A RODINNÉHO PORADCE
1. Odbornost (Znalosti)
Znalost oboru manželského a rodinného poradenství, včetně jeho historického vývoje a současných trendů.
Manželský a rodinný poradce se průběžné vzdělává:
Orientace v systému sociálního zabezpečení.
Orientace v práci s kulturními odlišnostmi a menšinami (etnické, sexuální, náboženské aj.). Orientace v kulturním a společenském kontextu.
Znalost oboru manželského a rodinného poradenství, včetně jeho historického vývoje a současných trendů.
Manželský a rodinný poradce se průběžné vzdělává:
- manželský a rodinný poradce se průběžně vzdělává a je schopen identifikovat své vzdělávací potřeby sám nebo za pomoci supervizora.
- manželský a rodinný poradce se vzdělává především v těchto oblastech (Obecná psychologie, Psychopatologie, Vývojová psychologie a psychologie dětí, Psychologie vztahů, konfliktů a rodinných systémů, Psychologie osobnosti, Psychologie sexuality, Pedagogická psychologie, Orientace v teorii psychoterapie).
Orientace v systému sociálního zabezpečení.
Orientace v práci s kulturními odlišnostmi a menšinami (etnické, sexuální, náboženské aj.). Orientace v kulturním a společenském kontextu.
2. Profesní identita (Ztotožnění se s rolí poradce)
Znát svou profesní roli, jak ve veřejných institucích (například v poradnách), tak v soukromé praxi a dostát jí v procesu práce s klientem:
Znát svou profesní roli, jak ve veřejných institucích (například v poradnách), tak v soukromé praxi a dostát jí v procesu práce s klientem:
- vědět v jakém pracovním kontextu se pohybuji, znát svou náplň práce, povinnosti a kompetence, znát kontext organizace a pravidla organizace, znát a dodržovat hranice spolupráce.
- orientovat se a znát charakteristiky poradenského a terapeutického procesu, jejich odlišnosti i průniky.
- vědět čím se liší MRP od jiných příbuzných profesí.
- seznámit se a rozumět jednotlivým tezím etického kodexu a tyto teze dodržovat v práci s klientem.
3. Profesní know - how (Řemeslo)
Vztah – schopnost navázat a udržet pracovní vztah (spolupráci) s klientem:
Vztah – schopnost navázat a udržet pracovní vztah (spolupráci) s klientem:
- umění respektujícího a přijímajícího přístupu;
- umět navazovat pracovní vztah na individuální, párové, rodinné i institucionální rovině a schopnost reflektovat specifika jednotlivých kontextů;
- umět reflektovat a s klienty opravovat narušení pracovního vztahu.
- využití terapeutických, poradenských, mediačních a edukativních nástrojů;
- schopnost průběžně reflektovat a vyhodnocovat efektivitu spolupráce s klientem.
4. Profesionální introspekce (Sebereflexe)
Sebereflexe změřená na rozpoznání vhodných intervencí, schopnost odhlédnutí od vlastní zkušenosti, umění sebeovládání.
Reflexe svých i vnějších limitů v dané spolupráci.
Schopnost rozpoznat situace potřebné k superviznímu zpracování a aktivní využívání supervizních nástrojů v praxi.
Sebereflexe změřená na rozpoznání vhodných intervencí, schopnost odhlédnutí od vlastní zkušenosti, umění sebeovládání.
Reflexe svých i vnějších limitů v dané spolupráci.
Schopnost rozpoznat situace potřebné k superviznímu zpracování a aktivní využívání supervizních nástrojů v praxi.
5. Umění duševní hygieny (Odolnost)
Péče o sebe prostřednictvím relaxačních činností umožňujících zdravé odreagování, zvyšování odolnosti vůči stresu. Péče o vlastní vztahy a zázemí. Stálá reflexe svého hodnotového žebříčku.
Postupy směřující k prevenci syndromu vyhoření:
Péče o sebe prostřednictvím relaxačních činností umožňujících zdravé odreagování, zvyšování odolnosti vůči stresu. Péče o vlastní vztahy a zázemí. Stálá reflexe svého hodnotového žebříčku.
Postupy směřující k prevenci syndromu vyhoření:
- péče o své tělesné a duševní zdraví;
- time management;
- pravidelná relaxace;
- introspekce;
- sebereflexe;
- intervize;
- supervize;
- péče o vlastní vztahy a zázemí;
- postupy směřující k prevenci syndromu pomáhajícího;
- postupy směřující k prevenci syndromu vyhoření.
Kompetenční model slouží jako jedno z vodítek a) pro kvalitu vlastní práce MRP, b) při výběru dalšího vzdělávání poradce resp. doporučení Stavovskou radou c) při vývoji kvalifikačních požadavků a metodiky AMRP.
Stavovská rada
zveřejněno 18. 11 . 2020
Stavovská rada
zveřejněno 18. 11 . 2020