Článek 1 Zakládaná stavovská organizace odborníků má název „Asociace manželských a rodinných poradců České republiky, zapsaný spolek“ (dále jen AMRP ČR, z. s. nebo jen Asociace).
Článek 2 Sídlem AMRP ČR, z. s. je Praha 1, Staré Město, Rybná 716/24, PSČ 110 00.
Článek 3 AMRP ČR, z. s. působí na území České republiky.
Článek 4 AMRP ČR, z. s. je právnickou osobou, může svým jménem jednat, zakládat, měnit či rušit právní vztahy a nese majetkovou odpovědnost za své závazky.
Hlava II. Poslání Asociace, její úkoly a činnost
Článek 5 AMRP ČR, z. s. jako národní, střešní organizace obhajuje a chrání profesní zájmy svých členů.
AMRP ČR, z. s. se účastní na tvorbě koncepce oboru manželského a rodinného poradenství, na jeho zdokonalování a rozvoji v sociální oblasti. Prosazuje její odborné, legislativní, ekonomické i další zájmy a uplatnění.
AMRP ČR, z. s. se podílí na tvorbě národních standardů oboru a definuje kvalifikaci manželského a rodinného poradce a sociálního pracovníka v souladu s platnou legislativou ČR.
a) Pečuje o odborný růst a profesní úroveň členů Asociace, organizuje a podílí se na organizaci celoživotního vzdělávání manželských a rodinných poradců, spolupodílí se na vytváření odborné náplně jejich práce; b) Vyjadřuje se k úrovni odborné činnosti a profesní etiky manželských a rodinných poradců, chrání profesní zájmy svých členů v otázkách souvisejících s výkonem povolání; c) Působí tak, aby veřejnost byla chráněna před nekvalifikovaným výkonem v oblasti manželského a rodinného poradenství, zveřejňuje svou činnost a činnost svých členů; d) Spolupracuje s dalšími stavovskými a profesními sdruženími v ČR i v zahraničí; e) Podává koncepční, metodické a jiné návrhy příslušným státním orgánům, státní správě a samo správě (zvláště MPSV ČR, krajské úřady, magistráty, městské a obecní úřady); f) Zřizuje a aktualizuje webové stránky Asociace, popř. vyvíjí dle potřeby další publikační a osvětovou činnost; g) Umožňuje celonárodní setkání členů Asociace, zpravidla na Konferenci, a to 1x za dva roky, popř. organizuje odborná sympózia, semináře; h) Podporuje odbornou a výzkumnou činnost členů AMRP ČR, z. s., supervizi a výměnu zkušeností a znalostí; i) V souladu s platnými předpisy vyvíjí vlastní ekonomickou činnost, se získanými finančními prostředky hospodaří v souladu s cíli AMRP ČR, z. s. Článek 6 Hlavním cílem Asociace je sdružovat kvalifikované manželské a rodinné poradce, kteří se profesionálně zabývají řešením problémů v mezilidských vztazích, a to zejména ve vztazích partnerských, manželských a rodinných, jakož i řešením souvisejících individuálních problémů.
K dalším cílům asociace patří: a) Ochrana dodržování etických norem při poskytování manželského a rodinného poradenství, zakotvených v etickém kodexu AMRP ČR, z. s.; b) Ochrana zájmů veřejnosti před nekvalifikovaným působením v oboru manželského a rodinného poradenství; c) Stanovení kvalifikačních předpokladů k výkonu profese manželský a rodinný poradce a podpora odborného rozvoje členů Asociace; d) Ochrana členů Asociace v případech sporů se zaměstnavatelem či klientem, zejména v otázkách odborného postupu poradce; e) Reprezentace členů Asociace vůči státním orgánům a dalším institucím; f) Reprezentace členů Asociace v zahraničních kontaktech. Článek 7 Pro splnění svých cílů rozvíjí Asociace zejména následující aktivity:
a) Zastupuje zájmy svých členů při jednáních se státními a jinými institucemi; b) Podporuje jednotlivé členy Asociace i jejich jednotlivá pracoviště v jednáních s příslušnými územněsprávními orgány v jejich oprávněných požadavcích; c) Definuje podmínky, při jejichž splnění je možno považovat manželského a rodinného poradce za plně kvalifikovaného; d) Organizuje výcvik a další vzdělávání manželských a rodinných poradců, o jeho absolvování vydává příslušné osvědčení. Vyjadřuje se k odborné úrovni výcviku a vzdělávání odborníků v manželském a rodinném poradenství organizovaných dalšími institucemi a jednotlivci; e) Stanovuje systém supervize pro různé stupně kvalifikace manželských a rodinných poradců; f) Působí na katedry psychologie filozofických fakult a fakult sociálních studií a na další vzdělávací instituce ve smyslu úprav existujících učebních plánů ve prospěch potřeb poradenské praxe; g) Definuje a organizuje způsob zácviku začínajících poradců; h) Na žádost členů Asociace či státních a jiných orgánů vypracovává odborné posudky postupů manželského a rodinného poradce v případech, které jsou předmětem odborného sporu či stížnosti; i) Podílí se na zajišťování osvětově výchovné činnosti v oblasti mezilidských vztahů (zejména vztahů partnerských, manželských a rodinných, ale i v oblasti problémů jednotlivců, žijících osaměle), po stránce organizačního, obsahového a lektorského zabezpečení; j) Vyvíjí iniciativu ve vztahu ke státním institucím, majícím rozhodovací a zákonodárné, jakož i výkonné pravomoci v oblasti rodinné politiky a rodinného práva ve smyslu návrhů na případné úpravy stávajících norem, předpisů a zákonů; k) Přispívá k účelné kooperaci práce manželských a rodinných poradců s činností dalších institucí a odborníků; l) Vyvíjí vlastní ediční činnost; m) Vyvíjí v souladu s platnou legislativou ČR i vlastní ekonomickou činnost a získané prostředky používá k hrazení vlastních nákladů činnosti Asociace a přispívá z nich i k dalšímu vzdělávání svých členů.
Hlava III. Vznik členství
Článek 8 Členství v Asociaci je individuální. Členem může být občan České republiky nebo občan jiného státu či osoba bez státní příslušnosti trvale žijící na území České republiky. Článek 9 Řádné členství Řádnými členy/členkami mohou být manželští a rodinní poradci/poradkyně dle Kvalifikačních požadavků AMRP a sociální pracovnice/pracovníci působící v manželském a rodinném poradenství. O přijetí rozhoduje příslušné oblastní sdružení na základě přihlášky. V případě, že daný uchazeč/uchazečka o členství nepracuje v zařízení, které poskytuje pomoc lidem v jejich rodinných, manželských, partnerských a jiných interpersonálních problémech, může svou odbornou způsobilost prokázat například těmito možnými způsoby:
a) má vázanou živnost Psychologické poradenství a diagnostika; b) předloží dvě doporučující reference od někoho ze stávajících členek a členů Asociace; c) předloží referenci od supervizora nebo supervizorky Asociace po absolvování minimálně 10 hodin individuálních supervizí v oboru.
Ve sporných případech o způsobilosti a praxi může oblast požádat Stavovskou radu o vyjádření. Na přijetí za člena/členku Asociace neexistuje právní nárok. Článek 10 Čestné členství Čestné členství uděluje Prezidium na návrh Oblastního sdružení nebo některého z orgánů Asociace. Čestné členství je udělováno bez ohledu na státní příslušnost a místo trvalého pobytu. Čestné členství je vyjádřením uznání a ocenění za výraznou podporu v oblasti manželského a rodinného poradenství a za přínos k rozvoji oboru. Čestný člen nemá povinnost platit členské příspěvky. Právo hlasovat, být volen a volit do orgánů Asociace může pouze v případě, že je i řádným členem. Článek 11 Specifické členství Statut specifického člena je možno přiznat těm odborníkům, kteří pracují v oborech souvisejících s manželským a rodinným poradenstvím, avšak nesplňují požadavky pro řádné členství. Mají povinnost úhrady členského poplatku v plné výši, mají plnohodnotné hlasovací právo, avšak nemohou být voleni do orgánů asociace. Systém přijímání specifických členů se řídí stejnými pravidly jako přijímání členů řádných.
Hlava IV. Zánik členství
Článek 12 Členství v asociaci zaniká:
a) vystoupením; b) vyloučením; c) nezaplacením členského příspěvku; d) úmrtím člena Asociace; e) zánikem Asociace.
Článek 13 Vystoupením člena jeho členství v Asociaci zaniká na základě vlastního písemného oznámení výboru Oblastního sdružení Asociace, jehož je členem. Vystoupení nemusí být odůvodňováno, právně účinné je okamžikem doručení písemného oznámení o vystoupení výboru Oblastního sdružení Asociace.
Článek 14 Vyloučením může členství zaniknout jen tehdy, pokud člen:
a) opakovaně i přes písemné upozornění závažným způsobem porušuje stanovy Asociace nebo b) poruší stanovy Asociace tak hrubým způsobem, že by další trvání jeho členství ohrozilo společenskou prestiž Asociace, zpochybnilo její poslání nebo ohrozilo důvěru ostatních členů Asociace.
O vyloučení člena rozhoduje Prezidium Asociace na základě doporučení výboru příslušného Oblastního sdružení, jehož kmenovým členem je ten, kdo má být vyloučen. V případě vyloučení dle čl. 14 písm. b) se rozhoduje i na základě vlastního podnětu Prezidia. Také v tomto případě je však třeba souhlasu výboru Oblastního sdružení daného člena. K rozhodnutí Prezidia o vyloučení člena je nutná třípětinová většina hlasů v tajném hlasování při nadpoloviční účasti členů Prezidia Asociace.
Článek 15 Členství zanikne následující kalendářní rok po nezaplacení členského příspěvku.
Článek 16 Rozhodnutí o vyloučení musí být písemně zdůvodněné a musí být předsedou příslušného Oblastního sdružení členovi zasláno na adresu, kterou uvedl jako kontaktní. O zániku členství neplacením členského příspěvku bude člen vyrozuměn stejným způsobem.
Článek 17 Člen Asociace, který byl vyloučen, může do jednoho měsíce od doručení, případně od odmítnutí převzetí písemnosti o vyloučení nebo zmaření doručení podat žádost Valné hromadě Asociace o přezkoumání rozhodnutí Prezidia o jeho vyloučení. Tuto žádost podává prostřednictvím Etické komise Asociace. Žádost nemá odkladný účinek.
Článek 18 Valná hromada Asociace (v době mezi jejími zasedáními pak Etická komise Asociace) žádost o přezkoumání rozhodnutí Prezidia o vyloučení člena v nejbližší době přezkoumá a nadpoloviční většinou hlasů (při nadpoloviční většině přítomných) v tajném hlasování rozhodne. Shledá-li rozhodnutí Prezidia věcně nesprávným, odporujícím stanovám Asociace či jinak protiprávním, zruší rozhodnutí Prezidia s účinností ex tunc. Jinak rozhodnutí Prezidia Asociace jako platné potvrdí. Proti rozhodnutí Etické komise Asociace mohou obě strany podat do jednoho měsíce od doručení odvolání Valné hromadě Asociace. Její rozhodnutí je pak konečné a nejsou proti němu opravné prostředky.
Hlava V. Práva a povinnosti členů Článek 19 Členové Asociace jsou oprávněni zejména:
a) Účastnit se všech akcí Asociací pořádaných, až do vyčerpání kapacity účasti na příslušné akci; b) Požadovat pomoc Asociace při všech odborných sporech, do nichž se v souvislosti se svou odbornou činností dostanou; c) Žádat o pomoc Asociace při hledání vhodného pracovního uplatnění; d) Volit členy výboru Oblastního sdružení Asociace a všechny další orgány a funkcionáře Asociace v souladu se stanovami (týká se pouze řádných členů Asociace); e) Být volen do všech orgánů a funkcí v Asociaci v souladu s jejími stanovami. Týká se pouze řádných členů Asociace. Okamžikem ukončení řádného členství zanikají i další funkce v orgánech v Asociaci; f) Svobodně se vyjadřovat ke všem okolnostem, které se dotýkají činnosti Asociace; g) Vznášet podněty a stížnosti a požadovat, aby se Asociace vahou své autority zasazovala o jejich řádné prošetření. Článek 20 Členové Asociace jsou povinni zejména:
a) Dodržovat stanovy a jiné směrnice Asociace; b) Respektovat usnesení Valné hromady, Prezidia Asociace, sněmu Oblastního sdružení a výboru Oblastního sdružení Asociace; c) Respektovat etický kodex Asociace v platném znění; d) Vykonávat dle svých nejlepších možností, schopností a stavu svěřené funkce; e) Všemi dostupnými prostředky propagovat ideje a činnost Asociace, chránit její dobré jméno; f) Dodržovat zásady kolegiality vůči všem členům Asociace a dle svých možností a schopností jim přispět pomocí v případě potřeby; g) Platit ve stanovené výši a ve stanovených termínech členské příspěvky; h) O změně kontaktních údajů informovat Předsedu příslušného Oblastního sdružení.
Hlava VI. Orgány Asociace Článek 21 Orgány Asociace a jejich funkční období. Orgány Asociace jsou:
a) Valná hromada; b) Prezidium; c) Prezident; d) Viceprezident; e) Tajemník; f) Stavovská rada; g) Etická komise; h) Revizní komise.
Funkční období všech volených orgánů a funkcí v Asociaci i v Oblastních sdruženích je čtyřleté. Výjimku tvoří čestné prezidium, kde funkční období stanoveno není. Článek 22 Valná hromada Je nejvyšším orgánem Asociace. Schází se pravidelně jedenkrát za dva roky a vyžaduje-li to mimořádná situace, může být svolána Prezidiem i mimo pravidelné termíny. Může být svolána i tehdy, požádá-li o to nadpoloviční většina Oblastních sdružení.
a) Rozhoduje o všech základních otázkách Asociace, zejména přijímá program činnosti Asociace na období do příští Valné hromady; b) Schvaluje zprávu Prezidia o činnosti a hospodaření Asociace za období od poslední Valné hromady; c) Volí ze svého středu jedenkrát za 4 roky Prezidium Asociace, Etickou komisi, Stavovskou radu a Revizní komisi; d) Rozhoduje o žádostech o přezkoumání rozhodnutí Prezidia Asociace o vyloučení člena; e) Na návrh Prezidia schvaluje členy čestného prezidia Asociace; f) Rozhoduje o zániku Asociace, schvaluje a mění její stanovy a přijímá všeobecně závazná ustanovení, jimž se nižší orgány podřizují; g) Schvaluje výši členských příspěvků pro členy Asociace, působící v manželském a rodinném poradenství, na mateřské a rodičovské dovolené a nepracující důchodce; h) Proti rozhodnutí Valné hromady není opravných prostředků; i) Valná hromada je usnášeníschopná (není-li stanoveno jinak) při účasti nadpoloviční většiny členů Asociace. K přijetí usnesení je třeba nadpoloviční většiny hlasů přítomných. Hlasování je přímé nebo tajné. Prezidium Asociace může navrhnout i jiný způsob hlasováni tam, kde se jeví jako operativnější. Pravomoci Valné hromady mohou být přeneseny na konferenci delegáta. Oblastních sdružení (1 delegát na každých započatých 10 členů, volený sněmem Oblastního sdružení). Prezidium může rozhodnout i o hlasování “per rollam” (korespondenčně nebo prostřednictvím technických prostředků), které zajistí samo nebo prostřednictvím výborů Oblastních sdružení. Návrh k hlasování je zaslán na poslední známou emailovou adresu člena. Lhůta pro hlasování je 15 pracovních dní ode dne odeslání návrhu. Nedoručí-li člen v dané lhůtě svůj hlas, vyjadřuje tím souhlas s návrhem. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny řádných členů; j) Valná hromada je v případech, kdy rozhoduje o zániku Asociace nebo o způsobu, jakým bude naloženo s majetkem Asociace po jejím zániku, usnášeníschopná při účasti nadpoloviční většiny řádných členů Asociace. V těchto případech je třeba k přijetí usnesení dvoutřetinové většiny hlasů přítomných. Článek 23 Prezidium
a) Operativní úkoly Asociace jako celku řeší Prezidium Asociace, dle potřeby za účasti předsedů Oblastních sdružení; b) Prezidium Asociace je osmičlenné, volené Valnou hromadou. Je složené ze sedmi řádných členů Asociace, manželských a rodinných poradců a jednoho nominanta ze Sekce sociálních pracovníků, pokud tato sekce bude dále samostatnou součástí Asociace. Nominant Sekce je volen Sekcí sociálních pracovníků při ř řádných volbách do orgánů Asociace; c) Prezidium Asociace volí ze svého středu v tajném hlasování nadpoloviční většinou hlasů prezidenta, víceprezidenta a tajemníka. Prezident vykonává současně funkci správce účtu; d) Prezidium Asociace se schází dle potřeby, nejméně však čtyřikrát ročně. Je usnášeníschopné při n nadpoloviční většině přítomných členů a rozhoduje ve věcech nadpoloviční většinou hlasů. Při rovnosti hlasů má hlas prezidenta Asociace hodnotu 2 hlasů. V závažných odůvodněných případech může Prezidium hlasovat per rollam (viz. čl. 22); e) Prezidium řídí Asociaci v obdobích mezi Valnými hromadami, a to ve všech věcech v souladu se stanovami Asociace a s usneseními Valné hromady. Za tím účelem přijímá zejména rozhodnutí a usnesení operativní a organizační povahy, pořádá a organizuje akce v souladu s cíli Asociace, hospodaří s prostředky a majetkem Asociace a jedná s ostatními právnickými a fyzickými osobami; f) Prezidium rozhoduje o spolupráci a o uzavírání dohod s dalšími organizacemi, orgány i jednotlivci a již uzavřené dohody schvaluje; g) Prezidium rozhoduje o vyloučení jednotlivých členů, jmenuje dle potřeby komise a odborné skupiny Asociace a zpracovává o své činnosti zprávu, kterou předkládá Valné hromadě, jíž je přímo zodpovědné, ke schválení. Článek 24 Prezident Asociace Je statutárním orgánem spolku. Řídí činnost Prezidia, svolává jeho zasedání, kterým předsedá, zastupuje Asociaci navenek. Vykonává současně funkci správce účtu Asociace. Ze své činnosti se zodpovídá Prezidiu. Za spolek se podepisuje tak, že k napsanému či vytištěnému názvu spolku připojí svůj podpis. Článek 25 Viceprezident Asociace Zastupuje prezidenta v době jeho nepřítomnosti se všemi jeho právy i povinnostmi. Článek 26 Tajemník Asociace Vede a připravuje agendu Asociace po administrativně organizační stránce. Zajišťuje spojení a vzájemnou informovanost mezi Prezidiem a výbory Oblastních sdružení. Vede evidenci členské základny Asociace. Článek 27 Správce účtu Asociace
a) Dohlíží na finanční hospodaření Asociace; b) Připravuje zprávy o hospodaření Asociace jako celku za uplynulé období; c) Dohlíží na veškeré finanční a evidenční operace v souvislosti s přijímáním příspěvků a darů od právnických osob i od osob fyzických, svým podpisem stvrzuje potvrzení o jejich přijetí; d) Dohlíží na vedení účetnictví kmenového vlastnictví Asociace, kontroluje rentabilitu a účetnictví vlastní ekonomické činnosti Asociace a v tomto smyslu podává návrhy a podněty Prezidiu; e) Dohlíží na odvod Valnou hromadou schválené části členských příspěvků z Oblastních sdruženi na konto Asociace; f) Ročně podává zprávy o stavu hospodaření Asociace Prezidiu, kterému je zodpovědný; g) Vedením účetnictví Asociace je pověřena samostatná osoba – profesionální účetní na základě dohody o provedení práce, kterou s ní uzavírá Prezidium. Za svěřené hodnoty nese správce účtu Asociace i profesionální účetní hmotnou zodpovědnost. Článek 28 Revizní komise Je tříčlenná, volená Valnou hromadou Asociace a jí je ze své činnosti také zodpovědná. Funkce člena revizní komise je neslučitelná s jakoukoli jinou funkcí v Asociaci.
a) Revizní komise provádí kontroly dle vlastního plánu kontrolní činnosti. Nejméně jednou v roce však kontroluje hospodaření Asociace a vybraného Oblastního sdružení; b) Vede evidenci zpráv Revizních komisí Oblastních sdružení, metodicky řídí jejich činnost a provádí následné kontroly tam, kde byly Revizní komisí Oblastního sdružení zjištěny nedostatky; c) Provádí mimořádné kontroly vždy bezprostředně po podnětu Valné hromady, Prezidia nebo kdykoli z vlastní iniciativy; d) Na základě výsledků kontrolní činnosti podává Prezidiu zprávy o kontrolních zjištěních, dává návrhy na odstranění zjištěných nedostatků a o své činnosti podává zprávu Valné hromadě Asociace; e) Přešetřuje stížnosti a podněty členů Asociace ve věcech hospodaření, které byly šetřeny Revizními komisemi Oblastních sdruženi. O výsledcích těchto šetření informuje Výbor Oblastního sdružení stěžovatele a v případě potřeby i Prezídium Asociace. Článek 29 Stavovská rada
a) Je pětičlenná, volená Valnou hromadou Asociace, je složena z těch členů Asociace, kteří mají nejvyšší odbornou autoritu; b) Ze svého středu volí předsedu Stavovské rady, který řídí její činnost a svolává zasedání Stavovské rady; c) Vypracovává skladbu a rozsah požadovaného vzdělání manželského a rodinného poradce, samostatného manželského a rodinného poradce, supervizora a uděluje tyto kvalifikační stupně. Tuto skladbu a rozsah požadovaného vzdělání publikuje v dokumentu Kvalifikační požadavky AMRP ČR; d) Vede a průběžně aktualizuje seznam členů AMRP dle dosaženého kvalifikačního stupně; e) Posuzuje obsahovou přiměřenost konkrétních odborných akcí a vzdělávacích programů ve vztahu k manželskému a rodinnému poradenství a rozhoduje, zda odpovídají Kvalifikačním požadavkům AMRP ČR; f) Na základě písemné žádosti řádného člena AMRP rozhoduje o udělení kvalifikačního stupně a vydání kvalifikačního osvědčení. O svém rozhodnutí žadatele písemně vyrozumí. Článek 30 Etická komise
a) Valná hromada volí pětičlennou Etickou komisi Asociace z členů, kteří nemají v Asociaci žádnou jinou funkci a mají vysokou odbornou a morální autoritu; b) Posláním Etické komise je: - řešení sporů, které vzniknou mezi členy Asociace; - řešení stížností na práci členů Asociace, s kterými se na Asociaci mohou obrátit klienti členů Asociace nebo jejich zaměstnavatel; c) Etická komise volí ze svého středu nadpoloviční většinou hlasů v tajném hlasování svého předsedu, který řídí její činnost a svolává zasedání Etické komise; d) Etická komise rozhoduje ve sporných otázkách dle zásady materiální pravdy hlasováním, pro výsledek je nutná shoda alespoň třech členů při přítomnosti všech pěti členů Etické komise; e) Etická komise podle potřeby aktualizuje znění Etického kodexu a předkládá jej ke schválení Valné hromadě; Článek 31 Čestné prezidium
a) Skládá se z vynikajících osobností oboru, které jsou do čestného prezidia přijaty hlasováním Valné hromady na návrh Prezidia a členství v čestném prezidiu přijmou, aby váhou své autority podporovaly odbornou prestiž Asociace. b) Členství v čestném prezidiu nezakládá řádné členství v Asociaci. c) Čestné prezidium je orgánem reprezentativním, nemá samostatnou pravomoc. d) Funkční období čestného prezidia ani počet jeho členů nejsou omezeny. Článek 32 Kooptace nového člena do orgánů asociace:
a) Pokud člen některého z orgánů Asociace nemůže setrvat ve funkci, do které byl Valnou hromadou zvolen, po celé funkční období, a zároveň počet řádně zvolených členů daného orgánu neklesne pod polovinu, nastoupí na jeho místo náhradník z kandidátky z voleb do orgánů Asociace. Není-li možnost náhradníka, daný orgán si může přizvat ke spolupráci dle svého zvážení, event. po konzultaci s Prezidiem, jiného člena Asociace. Tento nový člen však musí být přijat daným orgánem řádným hlasováním. V případě, že ve volebním období je v některém orgánu AMRP nahrazeno více než 50 % členů zvolených v řádných volbách, musí tento orgán požádat o souhlas Valnou hromadu, zda v novém složení může pracovat do nejbližších voleb. V případě nesouhlasu. Valné hromady musí proběhnout nové volby do tohoto orgánu; b) Tentýž postup platí v případě týkajícím se orgánů Oblastního sdružení Asociace.
Hlava VII. Oblastní sdružení členů Asociace Článek 33 Oblastní sdružení (OS) Členové Asociace se sdružují v Oblastních sdruženích (dále OS), která jsou organizačními jednotkami, oprávněnými jednat svým jménem, jsou základními články organizační struktury Asociace a působí v regionech. Oblastní sdružení Asociace mohou mít vlastní právní subjektivitu. Nově vzniklé Oblastní sdružení musí mít alespoň pět řádných členů. Orgány OS Asociace jsou:
a) Sněm OS; b) Výbor OS; c) Předseda výboru OS; d) Místopředseda výboru OS; e) Pokladník OS. Článek 34 Sněm OS
a) Je nejvyšším orgánem OS; b) Schází se nejméně dvakrát ročně a jako mimořádný vždy, když jeho svolání žádá nadpoloviční většina členů Výboru OS, požádá-li o to alespoň třetina členů OS nebo na doporučení Prezídia, neboť to vyplývá z jeho usnesení v mimořádných situacích; c) Je usnášeníschopný při účasti nadpoloviční většiny řádných členů OS; d) Rozhoduje o všech záležitostech OS, přijímá nové členy Asociace, volí a odvolává Výbor OS a jeho jednotlivé členy, volí a odvolává členy Revizní komise OS, schvaluje plán činnosti a hospodaření OS, zprávu Výboru o činnosti OS mezi Sněmy, zprávu o finančním hospodařeni OS a rozhoduje o uzavírání dohod o spolupráci s ostatními právnickými a fyzickými osobami v obvodu své působnosti; e) V odůvodněných případech může Sněm hlasovat per rollam (viz čl. 22). Článek 35 Výbor OS Dle velikosti OS je Výbor minimálně tříčlenný, ve větších regionech s vyšším počtem členů OS může být jeho velikost dle potřeby rozšířena na pět až sedm členů. Ke zvolení každého člena výboru je třeba nadpoloviční většiny hlasů usnášeníschopného Sněmu.
a) Schází se dle potřeby, nejméně však 4x ročně; b) Volí ze svého středu nadpoloviční většinou hlasů při tajném hlasování předsedu, místopředsedu, pokladníka a tajemníka, pokud tuto funkci považuje pro činnosti OS za smysluplnou; d) Je podřízen Sněmu OS, jehož je výkonným orgánem; e) Na základě plánu činnosti řídí činnost a hospodaření OS v obdobích mezi Sněmy, projednává organizační otázky; f) Vytváří dle potřeby v obvodu své činnosti odborné skupiny, jejichž činnosti řídí a koordinuje a podle zájmu členů OS pořádá ve svém obvodě odborné akce; g) Projednává hospodaření OS, zprávy, návrhy a stížnosti členů; h) O své činnosti podává zprávu Sněmu a v případě potřeby kooptuje své členy. Článek 36 Předseda Výboru OS Stojí v čele tohoto orgánu, svolává a řídí jeho jednotlivá zasedání a zastupuje OS navenek. Je odpovědný Výboru OS, jemuž skládá účty ze své činnosti. Reprezentuje OS ve vztahu k Prezidiu Asociace. Kontroluje činnost pokladníka OS. Článek 37 Místopředseda Výboru OS Vede a připravuje agendu tohoto orgánu a Sněmů po administrativní a organizační stránce. V době jeho nepřítomnosti zastupuje předsedu Výboru OS. Článek 38 Pokladník OS
a) Vybírá členské příspěvky, vede o nich evidenci a odevzdává z nich podíl schválený Valnou hromadou na účet Asociace; b) Vede evidenci kmenového vlastnictví OS; c) Přijímá jménem OS dotace, dary a příspěvky od organizací i jednotlivců a vydává o nich potvrzení, vede jejich seznam; d) Pravidelně jedenkrát ročně zpracovává zprávu o finančním hospodaření OS, kterou předkládá Oblastnímu sněmu a postupuje účetnímu Asociace.
Hlava VIII. Příjmy a hospodaření Asociace a jejích orgánů Článek 39 Náklady spojené s činností Asociace jako celku jsou hrazeny z příjmů Asociace, jimiž jsou:
a) Odvody stanovené části členských příspěvků členů OS, schválené Valnou hromadou; b) Dotace, dary a příspěvky právnických a fyzických osob, které byly poskytnuty ve prospěch Asociace jako celku; c) Zisk z vlastní ekonomické činnosti Asociace. Článek 40 Náklady spojené s činností OS Asociace jsou hrazeny z jeho příjmů, jimiž jsou:
a) Stanovená část členských příspěvků členů OS, jejichž výši a termíny splatnosti určí Valná hromada; b) Dotace, dary a příspěvky právnických i fyzických osob, které byly poskytnuty ve prospěch OS; c) Zisk z vlastní ekonomické činnosti OS. Článek 41 OS Asociace jsou povinná na činnost Asociace jako celku a jejích vrcholných orgánů přispívat stanovenou částí členských příspěvků svých členů, a to nejpozději do konce prosince stávajícího kalendářního roku. Členské příspěvky jsou placeny každý rok ve výši stanovené Směrnicí pro hospodaření, vydávané Prezidiem. Změna výše členských příspěvků podléhá hlasování Valné hromady. Článek 42 Opatření finanční povahy za Asociaci je oprávněn provádět prezident Asociace, správce účtu Asociace a další pověřený člen Prezidia. Listiny finanční povahy podepisují vždy dva členové Prezidia a profesionální účetní. Článek 43 Opatření finanční povahy za OS Asociace je oprávněn učinit předseda Výboru OS a pokladník OS. Listiny finanční povahy podepisují vždy dva členové Výboru OS. Článek 44 Veškeré účetní operace jsou upraveny vnitřním předpisem Asociace. Článek 45 Jednotliví členové Asociace neodpovídají za závazky Asociace ani jejích Oblastních sdružení.
Hlava IX. Publikace usnesení a zpráv asociace Článek 46 Usnesení vrcholných orgánů Asociace jsou dávána členům na vědomí prostřednictvím webových stránek Asociace www.amrp.cz a prostřednictvím předsedů OS, kteří jsou nejméně 1x do roka přizváni na rozšířené zasedání Prezidia Asociace. Článek 47 Usnesení orgánů OS se publikují ústním vyhlášením na Sněmech OS nebo elektronickou poštou.
Hlava X. Podmínky zániku Asociace Článek 48 O zániku Asociace rozhoduje Valná hromada dvoutřetinovou většinou při nadpoloviční účasti všech řádných členů Asociace. Stejně rozhoduje Valná hromada v případě zániku Asociace o tom, jak bude naloženo s jejím majetkem. Oblastní sdružení zanikne tehdy, jestliže počet jeho členů klesne pod pět. Zbývající členové Oblastního sdružení si pak zvolí Oblastní sdružení, k němuž se individuálně přihlásí. Majetek zaniklého Oblastního sdružení je pak převeden na Asociaci, která jej alikvotní částkou převede na ta Oblastní sdružení, do nichž bývalí členové zaniklého Oblastního sdruženi přešli.
platné od: 10. 2. 2021 Darina Mórocz, prezidentka AMRP ČR