klíčové kompetence manželského a rodinného poradce
Vážené kolegyně a kolegové, členové AMRP,
představujeme vám Kompetenční model Manželského a rodinného poradce. Snažili jsme se o vymezení oblastí klíčových kompetencí, které by měl každý manželský a rodinný poradce mít – usilovat o jejich dosažení a rozvíjení celoživotním vzděláváním, supervizí apod. Jdeme tak stejným směrem jako i jiné profesní organizace a sdružení, například ČAP, EAP. Jednotlivé oblasti jsme vymezili dostatečně obecně, aby si v jejich rámci každý poradce mohl představit konkrétní činnosti a dovednosti.
A právě onu konkretizaci bychom rádi provedli společně ve spolupráci s vámi. Ke každé kategorii nyní během konference, nejpozději do konce srpna, máte možnost dopsat specifické a zcela konkrétní činnosti, dovednosti a schopnosti, které si v dané oblasti představujete. Výsledek společné práce pak uvedeme na webu AMRP.
Těšíme se na společné tvoření. Stavovská rada AMRP
1. Odbornost(Znalosti) Znalost oboru manželského a rodinného poradenství, včetně jeho historického vývoje a současných trendů. Manželský a rodinný poradce se průběžné vzdělává:
manželský a rodinný poradce se průběžně vzdělává a je schopen identifikovat své vzdělávací potřeby sám nebo za pomoci supervizora.
Znalosti z oblasti psychologie a psychoterapie:
manželský a rodinný poradce se vzdělává především v těchto oblastech (Obecná psychologie, Psychopatologie, Vývojová psychologie a psychologie dětí, Psychologie vztahů, konfliktů a rodinných systémů, Psychologie osobnosti, Psychologie sexuality, Pedagogická psychologie, Orientace v teorii psychoterapie).
Orientace v otázkách rodinného práva a sociálně právní ochranně dětí. Orientace v systému sociálního zabezpečení. Orientace v práci s kulturními odlišnostmi a menšinami (etnické, sexuální, náboženské aj.). Orientace v kulturním a společenském kontextu.
2. Profesní identita(Ztotožnění se s rolí poradce) Znát svou profesní roli, jak ve veřejných institucích (například v poradnách), tak v soukromé praxi a dostát jí v procesu práce s klientem:
vědět v jakém pracovním kontextu se pohybuji, znát svou náplň práce, povinnosti a kompetence, znát kontext organizace a pravidla organizace, znát a dodržovat hranice spolupráce.
Umění rozlišit mezi poradenským a terapeutickým procesem:
orientovat se a znát charakteristiky poradenského a terapeutického procesu, jejich odlišnosti i průniky.
Znalost specifického kontextu profese manželského a rodinného poradce:
vědět čím se liší MRP od jiných příbuzných profesí.
Znalost a ztotožnění se s etickým kodexem AMRP:
seznámit se a rozumět jednotlivým tezím etického kodexu a tyto teze dodržovat v práci s klientem.
3. Profesní know - how(Řemeslo) Vztah – schopnost navázat a udržet pracovní vztah (spolupráci) s klientem:
umění respektujícího a přijímajícího přístupu;
umět navazovat pracovní vztah na individuální, párové, rodinné i institucionální rovině a schopnost reflektovat specifika jednotlivých kontextů;
umět reflektovat a s klienty opravovat narušení pracovního vztahu.
Proces – schopnost vést strukturovaný pomáhající rozhovor:
využití terapeutických, poradenských, mediačních a edukativních nástrojů;
schopnost průběžně reflektovat a vyhodnocovat efektivitu spolupráce s klientem.
Administrativa – vedení dokumentace a potřebné administrativy s ohledem na ochranu osobních údajů.
4. Profesionální introspekce(Sebereflexe) Sebereflexe změřená na rozpoznání vhodných intervencí, schopnost odhlédnutí od vlastní zkušenosti, umění sebeovládání. Reflexe svých i vnějších limitů v dané spolupráci. Schopnost rozpoznat situace potřebné k superviznímu zpracování a aktivní využívání supervizních nástrojů v praxi.
5. Umění duševní hygieny(Odolnost) Péče o sebe prostřednictvím relaxačních činností umožňujících zdravé odreagování, zvyšování odolnosti vůči stresu. Péče o vlastní vztahy a zázemí. Stálá reflexe svého hodnotového žebříčku. Postupy směřující k prevenci syndromu vyhoření:
péče o své tělesné a duševní zdraví;
time management;
pravidelná relaxace;
introspekce;
sebereflexe;
intervize;
supervize;
péče o vlastní vztahy a zázemí;
postupy směřující k prevenci syndromu pomáhajícího;